Na co zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu : mikser z dekami czy kontroler DJ?

Ciężko przypisać konkretny mikser czy kontroler DJ-ski do danego gatunku muzyki, jest to wręcz niemożliwe w większości przypadków. Mikser dobrać można w zależności od tego co chcemy robić z muzyką. Należy pomyśleć o planowanej intensywności jego eksploatacji i warunkach w jakich ma się zamiar go używać. Grając muzykę hip-hop czy battle break i często skreczując potrzeba miksera z dobrymi faderami czyli suwakowymi potenjometrami głośności. Tego typu miksery zwykle posiadają uboższą equalizację i funkcjonaloność ale mikser ma w założeniu nie przeszkadzać tylko posiadać najważniejsze funkcje. Inaczej do tej sprawy podchodzą amatorzy rytmów 4/4 [house, elektro, trance, techno] i dedykowane takiej muzyce miksery klubowe. Equalizacja oraz dobrej klasy efektor jest dla nich kluczem do płynnych przejść przy zgrywaniu utworów.

Ponieważ mikser jest tylko jednym z elementów większego systemu trzeba pomyśleć o źródłach dźwięku jakimi są cd playery, sd playery lub gramofony. Ten wybór skutkuje następnie koniecznością gromadzenia muzyki na odpowiednich nośnikach [płytach CD, CDR; kartach pamięci lub winylach]. Jest to duży koszt i należy go uwzględnić w planowaniu swojej muzcznej kolekcji. Na koniec istotną sprawą jest umiejętne i trwałe połączenie w całość takiego zestawu a więc należy pamiętać o rodzajach wejść/wyjść oraz dobrych kablach. System wejść i wyjść w mikserach i "dekach" (gramofonach, odtwarzaczach) najczęściej oparty jest o powdójne gniazda RCA [czincze], zaś wyjście sygnału z miksera czasem bywa oparte o lepsze a także bezpieczniejsze dla sprzętu trzypinowe wyjścia XLR.

Inną filozofię i podejście do tematu DJ-ki prezentują kontrolery DJ [digital DJ, z angielskiego "cyfrowy DJ"], które są w swojej architekturze i zamyśle połączeniem miksera oraz dwóch źródeł dźwięku po obu jego stronach. Wszystko w jednym urządzeniu, w jednej obudowie. Integralnym elementem każdego dobrego kontrolera DJ jest wbudowana w nim karta muzyczna, dzięki której kontroler współpracuje z komputerem gdzie DJ przechowuje muzykę w formacie mp3. Jeśli kontroler ma dobrą kartę muzyczną to jego współpraca z laptopem odbywająca się poprzez kabel USB jest płynna i bez opóźnień [czyli bez tak zwanej latencji]. W kontrolerach istotna jest jeszcze druga ważna kwestia - wielkość okrągłych tarcz JOG. Tarcze JOG odpowiadają z kolei za sterowanie programów DJ na laptopie. Za pomocą tarcz JOG możemy przyspieszać lub zwalniać dany utwór lub stosować efekty takie jak skreczowanie. Kryterium wyboru kontrolera DJ jest więc też środowisko pracy czyli oprogramowanie w którym DJ chce pracować [najpopularniejsze i w zasadzie jedyne sensowne na rynku to: Virtual DJ, Serato, Traktor]. W przypadku kontrolerów DJ laptop jest niezbędnym elementem całego systemu [z paroma wyjątkami typu Numark Mixdeck].

Na jakie źródło dźwięku się zdecydować : cd-playery czy gramofony? A może laptop i zasoby plików mp3?

Jeszcze w latach 2003-2007 większość uczestników naszych warsztatów DJskich czyli ludzi stojących przed takim wyborem zdecydowana była na klasyczne analogowe rozwiązania z mikserem i dekami po obu stronach . Z miksera puszczało się muzykę na wzmacniacze i nagłośnienie . W kolejnych latach prym zaczęły wieść systemy Djskie także oparte na klasycznym zestawie mikser plus gramofony czy CD-playery ale pracujące z komputerami przenośnymi typu laptop . Dzięki temu nie trzeba taszczyć ze sobą wielu kilogramów płyt winylowych czy łatwo niszczących się płyt cd a cała muzyka jest na laptopie . Set DJski jest połączony z laptopem poprzez zewnętrzną kartę muzyczną i taki rodzaj zestawienia nazywa się DVS czyli Digital Vinyl System [system cyfrowych winyli] . A to dlatego, że DJ ma do dyspozycji przez całą imprezę tylko dwie płyty winylowe lub cd [w zależności od tego czy korzysta z gramofonów czy cd-playerów] . Na tych płytach nagrany jest tak zwany kod czasowy [gwizd o zmieniającej się częstotliwości] . Na komputerze zaś zainstalowany jest program typu Traktor, Serato czy Virtual DJ i miksujemy w tych programach na żywo utwory w formacie mp3 za pomocą przyporządkowywania tych mp-trójek na jedną lub drugą stronę i dalej już jak na klasycznych gramofonach czy playerach . Z tą tylko różnicą, że po każdym utworze nie zmieniamy płyty a jedynie klikamy i przenosimy myszką nowy utwór z listy jaki ma zostać "zaczytany" na wybraną płytę z kodem czasowym na jednym z napędów.

Tym, którzy nie mogą się odnaleźć podpowiadamy, że kiedyś różnice były większe - poza walorami wizualnymi i możliwościami ważny był aspekt finansowy - granie z kompaktów było tańsze, bardziej powszechne i ogólno dostępne ponieważ szacunek dla czyjejś własności był w Polsce żaden [szerzyło się piractwo] . Od kilku lat widoczny jest postęp w zakresie legalności pochodzenia odgrywanej publicznie muzyki - wybór poniędzy kontrolerem, cd playerem czy gramofonem nabrał innego znaczenia. Gramofony to bardziej ekskluzywna i widowiskowa forma miksowania, wymaga większych umiejętności a przede wszystkim uwagi i koncentracji na tym co się robi. Cd playery oraz kontrolery umożliwiają więcej funkcji, też tych pomagających automatycznie miksować utwory. To dlatego zdaniem większości odbiorców muzyki grając na winylach [klasycznych lub tych z time-codem] DJ jest w stanie zrobić lepszy "show" .

Czym się różni napęd bezpośredni od paskowego w gramofonie?

Takie gramofony różnią się rodzajem zastosowanego silnika. W gramofonach, które mają służyć tylko do odgrywania / odsłuchu płyt zastosowany jest niewielki silniczek, który za pomocą gumowego paska obraca talerz gramofonu [pasek z biegiem czasu rozciąga się i należy go wymieniać, talerz nie jest zbyt ciężki]. Silniczek taki jest wystarczający jedynie do napędzenia talerza do wybranej prędkości. Zatrzymany talerz potrzebuje aż do kilku sekund aby powrócić do pierwotnego tempa gry . Z opóźnieniem działa też w gramofonach paskowych suwak pitch służący do zmiany prędkości obrotowej talerza. Słabsze silniki tych gramofonów nie trzymają też idealnie obrotów talerza. Powoduje to, że bardzo ciężko jest za pomocą takich gramofonów przez dłuższy czas utrzymywać dwa utworu zgrane ze sobą w podobnym tempie.

Napęd bezpośredni w gramofonach oznacza zaś umieszczenie silnika bezpośrednio pod talerzem. Na wystający z silnika obrotowy trzpień nakłada się bezpośrednio talerz dzięki czemu siła motoru o wiele lepiej i szybciej przekłada się na talerz. Sam silnik jest wielopolowy [napędzany w wielu miejscach obrotu], jest też o wiele mocniejszy niż w silniki stosowane w przypadku napędu paskowego. Dodatkowo w lepszych modelach praca silnika jest stabilizowana systemami kwarcowymi, które poprawiają równomierność obrotów talerza. Gramofon z silnikiem bezporednim otwiera przed użytkownikiem prawdziwe możliwości miksowania.

Czy sprzedawany gramofon po zakupie jest przygotowany do pracy?

Jest to zależne od producenta i serii gramofonów. Generalnie tańsze i podstawowe modele gramofonów producenci wyposażają we wszystkie potrzebe akcesoria. Rzecz jasna są to akcesoria niskiej jakości. Profesjonalne gramofony dla DJ są dostarczane bez niektórych potrzebnych akcesoriów, ponieważ każdy DJ będzie chciał zaopatrzyć swój profesjonalny gramofon w konkretną, dobrej klasy wkładkę lub slipmatę w zależności od tego co zamierza z gramofonem robić czyli jaką w skrócie grać chce na nim muzykę. Na pełne wzposażenie dodatkowe gramofonu skadają się :

  • system z igłą i ewentualnie z koszykiem na system [jeśli to tzw. system krótki a najczęściej taki właśnie jest - tego elementu może w gramofonie brakować]
  • odważnik [zakręcamy go jako przeciwwagę systemu z krótszej strony ramienia - zawsze powinien być dostarczany z gramofonem]
  • slipmata [dzięki której płyta ślizga się po talerzu - także nie w każdym gramofonie ją znajdziesz po zakupie
  • pokrywa [nie jest konieczna i bez niej gramofon może pracować ale dodawana jest już przez niewielu producentów]
  • lampka do oświetlania igły na płycie winylowej [jeśli jest osobno instalowana do obudowy gramofonu]
  • reduktor do płyt 7-calowych [małe kółeczko zakładane na bolec aby można było odtwarzać płyty wiylowe 7-calowe, przyda się głównie DJ-om grającym muzukę reggae]

Powyższy zestaw jeszcze 5-10 lat temu był standardowym wyposażeniem większości sprzedawanych gramofonów. Bez trzech ostatnich elementów da się oczywiście grać ale miło jest mieć sprzęt kompletny z pokrywą, która uchroni od kurzu i innymi dodatkami, które mogą kiedyś się przydać.

Jak wydłużyć żywotność sprzętu?

Należy dbać o sprzęt, nie jeść i nie pić wokół niego. Zasady prawidłowego użytkowania i konserwacji sprzętu muzycznego zaczynają się od wyrobienia nawyku przykrywania sprzętu i ochrony przed kurzem i innymi zanieczyszczeniami gdy jest wyłączony.

Ważna jest także kolejność włączania urządzeń składających się na większą instalację: generalnie włączamy sprzęt począwszy od kontaktu poprzez listwy zasilające, mikser i wzmacniacze a na końcu włączamy nagłośnienie czyli kolumny. Odwrotnie przy wyłączaniu muzyki - najpierw wyłącz kolumny i nagłośnienie, potem wzmacniacze, mikser a na końcu odłącz wszystko od prądu. W ten sposób unikniesz przepięć i trzasków, które mogą uszkodzić sprzęt.

Konstrukcje większości potencjometrów a więc faderów w mikserach i pitchów gramofonowych nie posiadają zabezpieczeń przed pyłem i drobinami [są "otwarte"]. W zależności od warunków w jakich pracował mikser, jego faderom należy się smarowanie co kilkaset godzin pracy. Podobnie silnik gramofonu wymaga oliwienia co tysiąc godzin pracy. To, że z kablami należy obchodzić się jak z dzieckiem wiedzą najlepiej użytkownicy gramofonów marki Technics. W modelu tym [i w wielu innych] wychodzące kable phono oraz uziemienie są zintegrowane z gramofonem. Gdy trzeba wymienić któryś z nich - trzeba rozkręcać gramofon. To bardzo czasochłone i kosztowne więc kable trzeba wiązać przy przenoszeniu gramofonu i unikać przyciskania ich pokrywą czy wiekiem kejsa - nacisk zamkniętej pokrywy stopniowo zniszczy każdy kabel.

Jak dbać o płyty?

dyscyplina i szacunek dla nośnika to najskuteczniejsza jak dotąd metoda na długowieczność płyt winylowych czy kompaktowych . w warunkach częstego przemieszczania płyt i używania nie da się uniknąć ich zużycia ale wypada raz na jakiś czas płyty wyczyścić . szczególnie w przypadku winyli tłuszcz i brud jest niekorzystny - powoduje zdecydowanie gorszą reprodukcję dźwięku i jest bardzo szkodliwy dla igieł . a największym syfem i szkodnikiem jest dym z dymiarek . najgorzej znoszą go lasery cd-playerów , niedobrze też gdy osiada na winylach . zabierając się do czyszczenia płyt najpierw należy na sucho wybrać ze ścieżki drobiny kurzu, piasku itp. należy to robić szczoteczką z jak najcieńszym włosiem lub ściereczką z mikrowłókien . ruchy należy wykonywać wzdłuż, a nie w poprzek ścieżki . dopiero teraz można czyścić szmatką na mokro, używając w tym celu roztworu alkoholu izopropylowego . w najgorszym wypadku można stosować flanelę . ważne jest by płyty trzymać w odpowiednich opakowaniach . idealne są koszulki z wkładkami z cienkiej folii . źle jeśli korzysta się jedynie z kartonu . jego twarda struktura ściera płytę przy wyjmowaniu/wkładaniu . papierowe wkładki są ważne [i zawsze podarte :]

Na czym polega idea warsztatów prowadzonych we wrocławskim dj-sklepie?

Każdy kto myśli o didżejowaniu ma u nas możliwość starcia się ze sprzętem, zaznajomienia ze sposobami jego obsługi, itp. Wiemy, że decyzja o zainwestowaniu w sprzęt łączy się z dużymi wydatkami więc chcemy aby nasi klienci byli zorientowani i dobrze poinformowani przed zakupem. Najczęściej już po godzinie spędzonej za konsolą DJ każdy wie czy się do tego nadaje i co go interesuje - winyle, płyty CD czy kontroler DJ do pracy z laptopem . Mając świadomość tego że na efekty trzeba będzie czekać miesiące i mając wizję perspektyw na własny rozwój - można dokonać lepszego wyboru przy zakupie sprzętu i wyborze drogi swojego rozwoju muzycznego.

Jakie są koszty wysyłki towaru i kiedy go otrzymam?

Standardowy koszt wysyłki towaru do naszego Klienta to 20 PLN brutto [waga jednej paczki do 31 kg]. Zamówienia o wartości przekraczającej 500 PLN wysyłamy na własny koszt. Towar dostarczany jest do klienta przez firmę kurierską GLS. Jeśli wszystkie zamówione produkty znajdują się w naszym magazynie a zamówienie złożone jest przed godziną 13, kurier firmy GLS dostarcza towar do naszego klienta na następny dzień roboczy po wysyłce towaru z Dj-Sklepu, najczęściej w ciągu 24 lub 48 godzin po złożeniu zamówienia towar jest u zamawiającego pod drzwiami. Klient otrzymuje mailowe powiadomienia o stanie zmówienia od nas oraz z systemu firmy kurierskiej GLS. Umożliwia to umówienie się z kurierem w dniu doręczenia paczki na konkretny przedział czasowy. Serwis internetowy www.dj-sklep.pl oraz firma kurierska GLS zapewniają więc możliwość ciągłego monitorowania paczki po jej nadaniu a Klient otrzymuje mailowo informację o statusie paczki i możliwość łatwego jej odbioru.

Czy sprzedawany przez Dj-Sklep towar jest nowy?

Wszystkie produkty oferowane przez Dj Sklep oraz umieszczone w naszej ofercie na stronie internetowej www.dj-sklep.pl są fabrycznie nowe i objęte polską gwarancją. Sprzętem niewiadomego pochodzenia oraz wątpliwej marki i jakości nie handlujemy.

Jak uzyskać fakturę na zakupione towary ?

Jeśli chcesz uzyskać fakturę na zakupione towary, należy zaznaczyć to w momencie składania zamówienia w koszyku zamówień [pole do zaznaczenia dotyczące faktury znajduje się na dole strony w koszyku w zamówieniu internetowym]. Po zaznaczeniu tego pola w następnym kroku zamówienia podaje się dane do FVAT. Można się także zwrócić do nas o wystawienie faktury po odebraniu towaru na podstawie otrzymanego paragonu, nie później jednak niż w terminie 7 dni od wystawienia paragonu. Zainteresowanym zapłaceniem "z góry" wystawiamy faktury pro forma. Podmiotom publicznym oraz jednostkom administracji państwowej na podstawie oficjalnych zamówień wysyłamy towary z fakturami z terminem płatności.

Czy w Dj-Sklepie kupię towar na raty ?

Zakupy w systemie ratalnym prowadzimy na miejscu w naszym Dj Sklepie we Wrocławiu przy pl. Solidarności 1 lokal 407 a także w systemie sprzedaży internetowej poprzez stronę www.dj-sklep.pl. Klienci odwiedzający nasz sklep mogą dokonywać zakupów ratalnych na dowód osobisty w systemie ratalnym Creedit Agricole [dawniej jako Lukas Bank]. Klientom chcącym załatwić sprawę na odległość, przez internet, proponujemy dokonywanie zamówień przez stronę www.dj-sklep.pl, która pozwala naszym klientom na rezerwowanie towarów i zaciąganie kredytów na zakup sprzętu przez internet oraz spłacania ich w następnych miesiącach w formie ratalnej bankowi Santander Consumer Finanse [dawniej jako Żagiel]. Raty w sklepie załatwia się od ręki i KLient po pdpisaniu umowy wychodzi ze sklepu ze sprzętem, natomiast raty przez internet związane są z weryfikacją telefoniczną Klienta i przesłaniem umowy do domu do podpisania i procedura zakupów na raty przez internet w Santander Banku trwa 3-5 dni robocznych.

Czy w Dj-Sklepie działa serwis pogwarancyjny ?

Zawsze można do nas przyjść z zepsutym sprzętem i liczyć na pomoc w jego naprawie. Wszyscy Klienci, którzy wychodzą od nas z zakupionym sprzętem są informowani o sposobach jego konserwacji. Zależy nam na tym aby zakupione u nas produkty działały jak najdłużej w dobrej kondycji! Nasz serwis wykonuje wszelkie naprawy potencjometrów [faderów i gałek] w mikserach, wymiany i napraw okablowania wszelkiego rodzaju sprzętu muzycznego i innej elektroniki. Radzimy sobie z naprawą uszkodzonych gniazd, wymianą kabli w urządzeniach a także precyzyjnym i solidnym instalowaniu faderów. Można u nas zamówić uchwyty do faderów, potencjometry czy fadery i zamontować we własnym zakresie. Wiele z tych akcesoriów nie jest pokazane na stronie internetowej i dlatego prosimy o mailowy kontakt na  info@dj-sklep.pl w sprawie potrzebnych części zamiennych.

Gmach, w którym mieści się Dj-Sklep, widok z roku 2017 po przeprowadzonym remoncie generalnym:

DjSklep Pl Solidarnosci

Pl. Solidarności w roku 2010, budynek jeszcze przed remontem:

Dj-Sklep Wrocław Centrum

Utwórz konto

Posiadasz już konto?
Zaloguj się lub zresetuj hasło